BelDrive: aanvraag van een voorlopig rijbewijs M18 kan online
De FOD Mobiliteit en Vervoer lanceert het project “Aanvraag rijbewijs online”. Stap voor stap zullen de verschillende rijbewijzen online aangevraagd kunnen worden via de applicatie BelDrive (met digitale sleutel!).
Het voorlopig rijbewijs M18 is als eerste aan de beurt. Later zal dit uitgebreid worden voor de andere voorlopige rijbewijzen M36 en M12. In 2023 komen dan de definitieve rijbewijzen aan bod.
Uiteraard kan je nog steeds op afspraak terecht bij de dienst Burgerzaken om je rijbewijs aan te vragen.
De dienst burgerzaken werkt uitsluitend op afspraak
Maak je afspraak (kies burgerzaken en je soort afspraak). Opgelet: voor sommige diensten kan je het thuisloket gebruiken en heb je geen afspraak nodig. Inloggen kan op 2 manieren: met een digitale sleutel (aflevering de dag zelf) of onderaan elk formulier inloggen zonder digitale sleutel (enkele dagen verwerkingstijd nodig).
Reisdocumenten in orde?
Vertrekt u op reis? Check dan zeker of uw reisdocumenten nog in orde zijn! Een aanvraag voor een nieuwe identiteitskaart of Kids-ID duurt een 3-tal weken. Maak dus zeker op tijd een afspraak bij de dienst burgerzaken
De dienst bevolking, strafregister, de burgerlijke stand en vreemdelingenzaken vormen samen de dienst burgerzaken. Als burger kom je met deze dienst het meest in contact.
Op deze dienst kan je terecht na afspraak terecht voor adreswijzigingen, identiteitskaarten, rijbewijzen, geboorte, huwelijk, echtscheiding, …
Attesten en akten van de dienst bevolking/burgerlijke stand zijn ook allemaal beschikbaar in het thuisloket waar je deze zelf kan aanvragen. Hier hoef je dus geen afspraak voor te maken. Dit kan makkelijk bij je thuis!
Bij vreemdelingenzaken kunnen na afspraak voornamelijk niet-Belgen zich aanmelden voor hun verblijfsvoorwaarden.
Ook het strafregister vind je hier. In het strafregister wordt de informatie over je veroordelingen en minnelijke schikkingen van de rechtbanken bijgehouden. Hier kan je steeds een uittreksel van aanvragen. Dit vervangt het vroegere attest van goed gedrag en zeden. Deze kan je zelf in het thuisloket aanvragen.
De dienst burgerzaken is ook belast met het beheer van de begraafplaatsen. Dit is het toepassen van de verschillende procedures, voorzien in het decreet op de begraafplaatsen en de lijkbezorging (aanvragen concessies, naamplaatjes, rouwkamer, ontruiming na de wettelijke grafrust, verwaarlozing en andere klachten).
Kom je toch graag naar het gemeentehuis, dan dien je voor alle dienstverlening een afspraak te maken
De dienst burgerzaken werkt uitsluitend op afspraak! Maak je afspraak