De eID is de elektronische identiteitskaart die wordt uitgereikt aan elke Belg, ouder dan 12 jaar. Met deze identiteitskaart kan je je identiteit bewijzen en reizen binnen de Schengen-zone. De chip in de kaart zorgt ervoor dat je je ook online kan identificeren zodat je bijvoorbeeld online documenten kan aanvragen of je belastingen online kan invullen.
Doelgroep
Burgers
Voorwaarden
Bij verval van je identiteitskaart word je tijdig uitgenodigd om een nieuwe identiteitskaart aan te vragen. Als 12-jarige krijg je geen uitnodiging als je nog een geldige kids-ID hebt.Bij verlies of diefstal van de identiteitskaart, kom je zo snel mogelijk naar de dienst burgerzaken om een nieuwe kaart aan te vragen. Je krijgt dan een vervangend document mee. Kan je niet op de dienst terecht, dan meld je het verlies of diefstal bij de politie én bij docstop.
Procedure
Maak een afspraak met de dienst burgerzaken via het afsprakenloket.
Voor de aanvraag van een nieuwe kaart kom je persoonlijk langs op de dienst. Na het inscannen van de pasfoto, vingerafdrukken en het plaatsen van de handtekening wordt de aanvraag verstuurd naar de bevoegde diensten te Brussel.
Ongeveer 2 weken na de aanvraag ontvang je thuis een brief met pin- en pukcode. Met deze codes kom je persoonlijk naar de dienst burgerzaken waar je nieuwe identiteitskaart zal klaarliggen. Na afgifte van je oude identiteitskaart kan de nieuwe kaart met de meegebrachte codes geactiveerd worden. Indien gewenst kan de nieuwe pincode onmiddellijk gewijzigd worden.
Hou er rekening mee dat de aanvraag een tweetal weken in beslag kan nemen. Heb je sneller een nieuwe identiteitskaart nodig, kan je beroep doen op de spoedprocedure. Als de aanvraag gebeurt voor 15u, zal de identiteitskaart met pin- en pukcode één dag later klaar zijn. De kaart kan naar keuze geleverd worden op het gemeentehuis of in Brussel
Wat heb je nodig?
Bij aanvraag :
- Huidige identiteitskaart
- Een recente pasfoto die voldoet aan de ICAO-normen
- De uitnodiging
Bij afhalen :
- Huidige identiteitskaart of vervangend document (bij verlies/diefstal)
- De pin- en pukcode
Bedrag
Gewone procedure :
- 19,90 euro
- 20,40 euro bij verlies of diefstal
Spoedprocedure, levering in de gemeente :
- 117,20 euro
Spoedprocedure, levering in Brussel :
- 154,10 euro
Burgerzaken
Enkel op afspraak. Maak je online afspraak in het loket burgerzaken of neem telefonisch contact met de onthaalbalie 03 568 80 80 tijdens de openingsuren